Dag 01: Vertrek

Home / Japan / Dag 01: Vertrek

Vandaag beginnen we onze rondreis Japan.
Vanaf Schiphol vliegen we iets voor 1 uur in de middag naar Hong Kong waar we een tussenstop hebben van +/-5 uur om vervolgens door te vliegen naar Fukuoka, Japan.

Daar stonden we dan, op Schiphol.
Het was niet echt druk en we konden makkelijk doorlopen naar de juiste vertrekhal.
Dit was de eerste keer dat we gebruik maakte van e-tickets en het was niet helemaal duidelijk waar we precies moesten zijn.
De medewerker bij de balie van Cathey Pacific vertelde ons echter dat al onze gegevens al in de computer stonden en dat we direct door konen lopen om onze bagage af te geven.
De rij voor de bagage was bijzonder kort en een lange tijd sloot er ook niemand meer aan. Alles leek voorspoedig te gaan totdat de bagage band er geen zin meer in had en ermee stopte.
Het personeel die het inchecken van de bagage regelde had opeens flinke stress en de rij werd langer en langer.
Gelukkig stonden wij redelijk vooraan en waren wij, nadat de bagageband gerepareerd was, redelijk snel aan de beurt.
Toen kwam het volgende probleem, ze hadden helaas geen plekken meer naast elkaar. Anja zou de gehele reis 10 rijen achter mij zitten. Niet leuk op een vlucht van 11 uur, maar de medewerker bij de balie had oplossing.
De persoon die naast mij zou zitten reisde alleen en wellicht was het bereidt om van plek te wisselen als we het hem vroegen. Prima dachten wij, moet geen probleem zijn.
De bagage was inmiddels afgegeven en we konden door naar de douane.

Een nieuw systeem bij de douane zorgt ervoor dat je ook hier in een mum van tijd doorheen bent. Paspoort checken wordt door een computer gedaan en voor de bodyscan moet je nu in een soort van cabine gaan staan waarna er een scan wordt gemaakt van 360graden.
Dit alles kostte nog geen 5 minuten! Wij zijn in ieder geval fan van het nieuwe systeem.

Na wat wachten was het tijd om te boarden.
Hier werd om medegedeeld dat ze hadden geregeld dat wij alsnog naast elkaar konden zitten. Super geregeld dus!
Als snel was het vliegtuig gevuld en waren we op weg naar Hong Kong.

Het onboard entertainment systeem had een flink aanbod van series en games, maar ook de nieuwste films. Er was genoeg te doen en de tijd leek echt voorbij te vliegen.
Helaas had het systeem van Anja er op een gegeven moment geen zin meer in en weigerde deze nog te reageren op input. Waarna er na meerdere reboot pogingen niets anders op zat dan de films die Anja wilde zien direct naar haar scherm te streamen vanuit het systeem van de crew.
Beetje jammer, maar toch fijn dat ze alsnog film kon kijken.

Deze vlucht had redelijk veel turbulentie en het lampje van de gordel stond ook vaker aan dan uit. En ondanks de turbulentie was dit een van de meest aangename vluchten welke wij mee hebben gemaakt. De stoelen waren prima en ik vond de beenruimte meer dan genoeg, al mocht het van Anja nog wel iets ruimer.
Na 11 uur vliegen, waarvan we er misschien hooguit anderhalf uur hebben geslapen maar welke voor mijn gevoel redelijk snel voorbij waren gegaan, kwamen we aan op Hong Kong. Hier hadden we een tussenstop van 5 uur.

Schiphol Hongkong

Het vliegveld van Hong Kong ligt op een kunstmatig eiland in een baai redelijk van het vaste land van Hong Kong. Door deze afstand duurt het even voordat je in de stad bent. Het was daarom helaas niet mogelijk om van het vliegveld af te gaan.
Misschien maar goed ook want wij waren toch wel moe van de reis, dus veel energie zat er niet in ons.
Al snel hadden we een plekje bij het raam gevonden zodat we de vliegtuigen konden zien. Echt veel hebben we echter niet gezien want we zaten allebei als snel met onze ogen dicht van vermoeidheid.

Na 5uur wachten konden we eindelijk het vliegtuig in en waren we op weg voor de laatste etappe van Hong Kong naar Fukuoka, Japan.
Ook nu waren we nog erg moe en Anja zelf zo moe dat ze niets van het opstijgen heeft meegemaakt.
Na +/- 4uur uur vliegen waren we dan eindelijk in Japan.

Hongkong Fukuoka

De douane waren we in een mum van tijd doorheen en al snel stonden we in de aankomsthal waar onze reisleider en een groot deel van de groep al stonden te wachten.
Al snel was de groep compleet en vervolgen we onze weg naar het hotel.

Met een pendelbus werden we naar de andere kant van het vliegveld gebracht waar we de Metro konden pakken naar de stad.
Bij aankomst in de stad was het nog een klein stuk lopen tot het hotel.

Eenmaal in het hotel kregen we al snel de sleutel van de kamer en konden we ons opfrissen. Na een kleine rustpauze was het tijd voor het avondmaal.
Onze reisleider wist een tentje niet ver van het hotel waar ze erg lekker eten hadden. Wie zin had kon met hem mee.

Op het menu stond het meest Japanse gerecht welke je maar kan verzinnen. Curry met rijst en kip!
Welke overigens super lekker was!
Na de maaltijd was het tijd om terug naar het hotel te gaan en werd de dag afgesloten.

Hier nog een foto van Anja naast de deur van onze hotel kamer. Het sleutelgat zit ongeveer een meter van de grond, je moet dus door je knieën om de sleutel in het slot te kunnen steken.
Ook de badkamer is niet al te groot.
Het is een ruimte van twee bij twee meter waar een bad in zit, een wasbak en een toilet.
Onze reisleider vertelde al dat dit redelijk uniek is en van alle hotels welke wij tijdens de reis aan zullen doen alleen deze zo’n badkamer heeft.
De kamer zelf en de bedden zijn overigens wel normaal van formaat.