Dag 12: Excursie Miya-jima en Hiroshima

Home / Japan / Dag 12: Excursie Miya-jima en Hiroshima

Vandaag zijn we op excursie naar Miya-jima en Hiroshima geweest.
Vanaf ons hotel in Kurashiki was het ongeveer 2 uur rijden naar Miya-jima.
Miya-jima is een eiland welke bekend staat om zijn Itsukushima-schrijn die sinds 1996 op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat.
Waar we voorheen de minder bekende tempels en andere heiligdommen hadden bezocht was dit de eerste waar het krioelde van de toeristen.

Via een ferry reis je in nog geen 10 minuten van het vaste land naar het eiland.
Direct bij aankomst wordt je begroet door kleine hertjes die vrij over het eiland lopen.
Hoewel er wordt gewaarschuwd dat de hertjes wild zijn lijken ze echter zo tam als het maar kan. De hertjes lopen brutaal naar de toeristen en wanneer ze denken dat je iets
lekker bij je hebt pakken ze het brutaal van je af.
Eigenlijk zijn het niet meer dan wandelende vuilnisbakken wat zelf plastic zakjes en papier eten ze. Zo moet je goed opletten dat je platte grond van het eiland niet in de maag van
een hertje beland.
Anja’s grote droom, het op de foto gaan met een hertje, is met deze excursie tevens in vervulling gegaan!

Miya-jima

Al na een klein stuk lopen zie je het meest herkenbare object op het eiland.
Op enkele tientallen meter uit de kust staat een grote rode Torri in het water.
De huidige Torri dateert overigens uit 1875 maar de geschiedenis gaat terug tot 1168.
Toen wij er waren was het hoog water en stond hij dus midden in het water, maar doordat de zeebodem hier uit zand bestaat kan bij laag water naar de Torri toe lopen.

Onze volgende bestemming was Hiroshima, wat ongeveer een half uur rijden was van Miya-jima.
In Hiroshima aangekomen stopte we bij het vredespark.
In dit park staan net als in Nagasaki een aantal monumenten geschonken door verschillende landen. Ook staat er een drietal vredes bellen welke je zelf mag luiden.

Hiroshima

Langs de rivier staat het A-Bomb Dome, welke tevens op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat.
Het A-Bomb Dome is een gebouw waar net na de vorige eeuwwisseling industriële promotie plaats vond.
De atoombom van 6 augustus 1945, welke zo’n beetje de gehele stad heeft verwoest, explodeerde op ongeveer 600 meter boven dit gebouw. Het was daarmee het gebouw welke het dichts bij de hypocentrum van de explosie stond.
Van het gebouw zelf staat allen nog een geraamte.

A-Bomb Dome

Na het park hebben we nog een bezoek gebracht aan het museum, welke in tegenstelling tot het atoombom museum in Nagasaki een stuk grafischer was.
Zo hadden ze hier foto’s van net na de explosie en kon je diverse kledingstukken en gebruiksvoorwerpen zien.
Dit alles was zeer indrukwekkend.

Na al dit oorlogsgeweld hadden we nog even tijd om een korte wandeling door Hiroshima te maken voordat we moesten verzamelen voor het diner.
Wij hebben ons nog even vermaakt in een van de winkelstraten van Hiroshima en zijn daarna met zijn alle naar een, toch wel speciaal, restaurant gegaan.
We gingen met zijn alle aan een lange bar zitten welke tevens de bakplaat was. Hier werd voor onze neuzen een moeilijk uit te leggen gerecht gemaakt welke echter zeer lekker was en heel goed vulde.
Ik laat de foto’s het woord doen.

Morgen vertrekken we naar Kyoto.