Dag 18: City tour Tokyo

Home / Japan / Dag 18: City tour Tokyo

Vandaag hebben we een tocht gemaakt langs een aantal van de belangrijkste stadscentra die Tokyo heeft.

Tokyo is qua oppervlak bijna 7x groter dan Rotterdam en in het stadsdeel waar wij verblijven wonen ongeveer 9 miljoen mensen.
Doordat Tokyo zo groot is en de verschillende stadscentra die wij vandaag gaan bezoeken redelijk ver uit elkaar liggen reizen we vandaag veel per metro.
Voor 1000 Yen (+/- € 7,50) kopen we een dagkaart voor de metro. Deze kunnen we gebruiken op de verschillende metrolijnen in Tokyo.

Tokyo Metro

Onze eerste stop is de wijk Asakusa.
Deze wijk is tijdens de tweede wereld oorlog door de Amerikanen met brandbommen gebombardeerd en daarmee bijna in zijn geheel verwoest.
Na de oorlog is de wijk herbouwd. Zo ook de tempel welke daar staat.
De tempel Kaminarimon (Donder Poort) is in 1960 herbouwd. In deze poort hangt een gigantische lampion.
AChter de poort ligt een klein wijkje met allemaal toeristische winkeltjes. Naar onze zin is het iets te toeristisch.
In de gehele wijk is bijna geen Japanner te bekennen, het ziet er zwart van de Chinezen.
Na een klein half uur in Asakusa rond te hebben gelopen was het tijd om te verzamelen en terug te lopen naar het metrostation.

De volgende wijk was Shinjuku.
Shinjuku is een commercieel centrum. Hier staan veel van de hoge gebouwen welke de skyline van Tokyo domineren.
Het Tokyo Metropolitan Government Building heeft op de 45ste verdieping een observatie dek waar je rondom een prachtig uitzicht hebt over de stad. En als het weer meezit
kun je vanaf daar ook Mount Fuji zien liggen.
Helaas lag er een dikke lag smog over de stad waardoor Mount Fuji helaas niet zichtbaar was.
Behalve het prachtige uitzicht had de wijk verder niet veel toeristisch te bieden.

Omdat vandaag was het weer erg warm en benauwd, hierdoor was het een verademing om zoveel met de metro te reizen.
Niet alleen hebben we per metro grote stukken afgelegd, we konden ook grote stukken ondergronds lopen. Dit was een stuk gemakkelijker dan in de brandende zon te moeten lopen.
Op een gegeven moment viel het ons op dat er op de vloer een sticker zat met daarop “Woman Only”. Tussen bepaalde tijden mogen alleen vrouwen gebruik maken van die wagon.
Waarom dat is was ons niet geheel duidelijk maar het was wel grappig om te zien.

De volgende wijk was Shibuya.
Shibuya staat bekend als Shopping wijk maar waar het echt bekend om staat is Shibuya Crossing.
Shibuya Crossing is het drukste kruispunt ter wereld. Wanneer de voetgangers lichten op groen gaan is het een grote chaos van mensen die het kruispunt oversteken.
Vandaag viel het echter best mee met de drukte.
Het was redelijk makkelijk om naar de overkant van de weg te lopen. Wellicht kwam dat door de warmte.
Rondom het kruispunt ligt het vol met winkels en de gebouwen zijn bedekt met reclame. Ook rijden er vrachtwagens rond met speakers die oorverdovende jingles omroepen.
We zijn bij de Starbucks gaan zitten waar je vanaf de tweede verdieping een mooi uitzicht had over het kruispunt. Hier hebben we nog een leuk Timelapse filmpje kunnen maken van het oversteken.

De laatste wijk was Omotesandō.
In Omotesandō vind je winkels van merken als Prada, Dolce & Gabbana, Hugo Boss en andere luxe merken.
Het was goed te merken dat het een luxe wijk was, dure sportauto’s reden af en aan. En waar de gemiddelde Japanner al netjes gekleed gaat liepen hier alleen modellen rond.
Op wat rondkijken na was hier niet veel te doen.

Na dit bezoek was het schema van de dag alweer voorbij en hadden we inmiddels een flinke afstand per metro afgelegd en ook een flinke afstand gelopen.
Iedereen was moe en had zin om uit te rusten.
We zijn hierna terug gegaan naar ons hotel.
De sushibar van gisteren was ons zo goed bevallen dat we er vandaag weer heen zijn gegaan.
Hierna hebben wij de dag afgesloten.

Morgen hebben we een vrije dag en nog geen idee wat we gaan doen.

Related Posts
Comments
  • Yoeri

    Grappig om te zien dat het hele kruispunt gewoon van de voetgangers is, wat nou zebrapaden!

    Die women only wagons zijn blijkbaar voor hun veiligheid;
    Tokyo Metro has adopted women-only cars during the morning rush hour so that women, elementary school students and younger children can ride with a sense of security. The designated boarding areas along platforms are marked with the “Women Only” sign clearly indicating the locations of cars that are for women only during rush hour.

    *Note 1: Morning rush hour starts from the first train of the day to around 9:30 a.m. Times vary depending on the line and operation.
    *Note 2: Other than women, “Women-only” cars can also be used by elementary school students and younger children, physically (or mentally) challenged passengers and their caregivers.

Leave a Comment