Dag 03: Karatsu – Okawachiyama – Nagasaki

Home / Japan / Dag 03: Karatsu – Okawachiyama – Nagasaki

De dag begon vandaag wel heel vroeg. Rond 3 uur ‘s nachts werden we letterlijk wakker geschud.
Onze bedden schommelde heen en weer, blijkbaar was dit een aardbeving.
Die ochtend vroegen we of meer van het reisgezelschap hier iets van hadden gemerkt en het grootste deel had dat inderdaad ook.
Onze reisleider gaf aan dat aardbevingen in deze regio zeer ongebruikelijk waren, de laatste aardbeving in Fukuoka was meer dan 8 jaar geleden. Overigens was die toen wel iets zwaarder van kracht.
Wat een geluk, onze eerste aardbeving, weer een ervaring rijker.

Om 8 uur stond de bus welke ons naar Nagasaki ging brengen klaar.
De eerste etappe was van Fukuoka langs de Nara zee naar Karatsu.
Karatsu was onze eerste stop, hier stapte we uit in het pijnbomenbos Niji-No-Matsubara van waar we te voet langs de kust richting het kasteel Karatsu-jo en wandeling gingen maken.
Het kasteel zelf zijn we niet in gegaan, want wat blijkt, het is niet een authentiek kasteel. Het kasteel blijkt nagebouwd te zijn nadat het origineel in 1872 was verwoest.
Van buiten zag het kasteel er echter prachtig uit, de binnenkant bestaat echter uit staal en beton.
Na een kleine pauze was het tijd om onze weg te vervolgen.

Onze volgende stop was het porselein dorpje Okawachiyama. Onderweg hier naartoe stopte we bij een van de vele 7-Eleven winkels om een lunch voor die middag te kopen.
De lunch welke je bij de 7-Eleven koopt bestaat meestal uit een Sushi Lunchpakket (Bento) of zoete broodjes. Je kunt de 7-Eleven vergelijken met een kleine supermarkt waar je eigenlijk alle dagelijkse boodschappen wel kunt krijgen.

Eenmaal bij Okawachiyama aangekomen konden we vrij op verkenningstocht.
De meeste van ons zochten een plekje bij een van de vele beekjes welke door het dorp stromen om te lunchen.

Het Dorp Okawachiyama ligt midden in de bergen en was vroeger een doorvoerhaven voor het porselein dat door Koreaanse slaven werd vervaardigd.
In de wirwar van steegjes vind je kleine winkeltjes waar ze porseleinen beeldjes en servies verkopen. Het porseleinen ziet er prachtig uit maar was verder niet zo boeiend.
Wij hadden het porselein na een aantal winkeltjes wel gezien en zijn het dorpje verder gaan verkennen.
Dit was overigens de eerste dag dat de zon zich heeft laten zien. Tot nu toe was het erg warm en benauwd maar de zon bleef achter de wolken. Vandaag kwam hij er voor heel even achter vandaan om het voor heel even nog warmer te maken.

Na ons bezoek van Okawachiyama stond een kort bezoek aan Huis Ten Bosch op de planning.
Een klein deel van het park was gratis toegankelijk en het was dan mogelijk om daar wat thee te drinken.
Echter, was het sinds een maand niet meer mogelijk gratis naar binnen te gaan. De toegangsprijs voor het park was opeens 5000 Yen. Omgerekend zo’n 38 euro, wat best aanzienlijk is voor een kopje thee.
Deze hebben we dus overgeslagen.

Onze reisleider welke bijna 18 jaar voor het park had gewerkt wist echter een plek niet ver van het park waar het toch mogelijk was om een glimp van het park op te vangen.
Vanaf de personeel parkeerplaats was het mogelijk om over een pier een stuk de baai in te lopen en vanaf daar hadden we een goed uitzicht over het park.
Hier zijn we even gestopt om wat foto’s te maken terwijl onze reisleider vertelde over de verschillende gebouwen welke te zien waren.
Hierna was het tijd om onze weg naar het hotel in Nagasaki te vervolgen.

Huis Ten Bosch

Iedereen was inmiddels zo moe van alle activiteiten dat de meeste het gehele stuk hebben geslapen, zo ook Anja en ik.
Eenmaal bij het hotel aangekomen zijn we snel naar de kamer gegaan om ons op te frissen voor het avondmaal. Hier kwamen we er achter dat we van het beetje zon dat we hebben gehad toch waren verbrand. Morgen goed insmeren dan maar.

Vanavond zijn we in Nagasaki Chinatown Chinees wezen eten. Waar je in Nederland in elk Sushi restaurant Chinezen in de keuken en bediening ziet zie je hier juist Japanners.
Na de maaltijd zijn we nog even een supermarkt in gegaan om het ontbijt van morgen te kopen.
Morgen staat een bezoek aan het Atoom museum op de planning en zullen we een deel van de stad verkennen.