Dag 06: Nagasaki – Shimabara – Kumamoto – Aso

Home / Japan / Dag 06: Nagasaki – Shimabara – Kumamoto – Aso

Vandaag en morgen zijn reisdagen.
Dat betekend dat we veel onderweg zullen zijn en alleen kleine plaatsen aan zullen doen.

Deze ochtend moesten we om 8 uur klaar staan voor vertrek naar ons hotel in Aso.
Nadat we gisteren toch bijna een halve marathon door Nagasaki hadden gelopen begon de dag voor ons gevoel net iets te vroeg.

Onze eerste stop was het Unzen-Amakusa National Park. Opgericht in 1934 is het tevens het oudste Nationaal Park van Japan.
Het park is vernoemd naar de berg Unzen, wat een actieve vulkaan is. De laatste uitbarsting van deze vulkaan was in 1991.
Het water dat uit geisers naar boven komt wordt gebruikt voor de, in Japan, zeer populaire Onzen.
Onzen werden in Japan traditioneel gebruikt als publiekelijk bad maar tegenwoordig meer als ontspanning.

Unzen-Amakusa

Na een korte wandeling door het park was het tijd om door te gaan. We moesten op tijd bij de ferry zijn welke ons naar de Amakusa-eilanden ging brengen.
De Amakusa-eilanden zijn een archipel van ruim 120 eilandjes welke door bruggen met elkaar verbonden zijn.

De ferry tocht naar de overkant duurde ongeveer een half uur.
Bij aankomt aan de overkant reden we naar Tsuji Island waar we zijn gestopt voor een korte wandeltocht en de lunch.
Het eiland is een groot vissersdorp. Iedereen die daar woont is visser of heeft iets met de visvangst te maken.
Zo ook het restaurant waar we gingen lunchen.
Op het menu stonden allerlei soorten vis en andere zeedieren. En zowel gebakken als rauw (Sashimi)

Na de lunch reden we door naar Aso. Hier gingen we overnachten in een traditionele Ryokan.
Onderweg naar Aso zijn we nog een aantal keer gestopt voor een korte pauze, met op sommige plekken een prachtig uitzicht over de verschillende eilandjes.
Dichter bij Aso veranderde het landschap en maakte de eilandjes plaats voor rijstvelden. Soms zover als je kon zien.

Het was inmiddels een uur of 6 toen we bij het hotel aan kwamen.
In dit hotel was het gebruikelijk dat je zonder schoenen liep. Deze trok je dan ook uit bij de deur en liep je verder op slippers of op je sokken.
Na een korte uitleg over de gebruiken van het hotel was het tijd om te eten.
Iedereen was gevraagd om in een Yukata naar het diner te komen.

Het diner bestond uit een soort van grill/bbq combinatie welke voornamelijk uit vlees bestond.
Behalve dat het tijdens het diner zeer gezellig was, was het diner zelf niet zo spannend.

Die avond hadden we een van de privé Onzen gereserveerd om even lekker te ontspannen van een lange dag in de bus.
Het water van de Onzen was erg heet, maar na wat koud water erbij gedaan te hebben en na lang wennen was het toch wel erg lekker en zeer ontspannend.
Ook zou het water van de Onzen helende krachten bevatten. Onze benen deden na het bad echter nog steeds zeer van de lange wandeling van gisteren.
Na een heerlijk bad was het tijd om de dag af te sluiten.

Morgen vertrekken we van Aso naar Beppu, waar we nogmaals in een Ryokan zullen overnachten.