Dag 09: Matsuyama

Home / Japan / Dag 09: Matsuyama

Deze ochtend hadden we een bezoek aan Matsuyama Castle.
Al vroeg begonnen we aan de klim van de 132 meter hoge berg waar het kasteel op gebouwd is.
We hadden ook met de kabelbaan naar boven kunnen gaan, maar jong als wij zijn hebben we gekozen om het stuk te lopen.

Via een steil pad liepen we naar de top van de berg.
Achteraf hadden we beter de kabelbaan kunnen pakken want het was vandaag niet alleen heel warm maar de luchtvochtigheid was ook weer erg hoog.
Eenmaal boven was geen kledingstuk meer droog van het zweten.
Het uitzicht over de stad en het aanzicht van het kasteel maakte dit echter meer dan goed!

Matsuyama Castle

Het originele kasteel is gebouwd in 1603. Op nieuwjaarsdag 1784 is deze geraakt door bliksem en bijna geheel afgebrand.
Het huidige kasteel is tussen 1820 en 1854 gebouwd en ook nu worden er nog delen gerestaureerd.

Wanneer je het pad van beneden naar boven loopt merk je dat in een fuik loopt. Het pad wordt naar mate je verder komt steeds smaller.
Dit was natuurlijk om het aanvallers zo moeilijk mogelijk te maken om binnen te komen.
Voor ons stond de poort open dus wij konden zo naar binnen.

Als je door de poort het terrein op loopt kom je binnen in een grote tuin welke voor het kasteel ligt. Wanneer je het kasteel binnenkomt moet je eerst je schoenen uit trekken, je mag namelijk niet met schoenen aan door het kasteel lopen.
Binnen kun je het wapentuig en bepantsering zien welke de Samurai hebben gebruikt die in het kasteel woonde en kun je, als je wil, een Samurai pak aantrekken. Al was dit pak meer voor de Japanners bedoelt en niet wij grote Nederlanders.

Matsuyama Castle

Na ons bezoek aan Matsuyama Castle zijn we met de tram naar de Ishite-ji tempel gegaan. Het ging echter niet geheel volgens plan aangezien we de verkeerde tram waren ingestapt.
De tramrit met airco veranderde naar een wandeling in de volle zon.
Eenmaal bij de tempel zocht iedereen direct de schaduw op en was het mogelijk vrij rond te lopen.

De Ishite-ji tempel behoort tot een van de tempels welke op de route van de Shikoku bedevaart route ligt.
Op het eiland waar we nu zitten (Shikoku) liggen 88 tempels. Pelgrims gebruiken een route van bijna 1200 kilometer om al deze tempels te bezoeken.
Sommige pelgrims doen hier 1 tot 2 maanden over. Wat overigens zeer ongebruikelijk is in ene land waar de gemiddelde werknemer niet meer dan een week aan een stuk vrij kan krijgen van zijn werk.
Ishite-ji is tempel 51, echter is het niet verplicht de tempels in volgorde te bezoeken.

Na het bezoek aan de Ishite-ji tempel zijn we met de tram terug gegaan naar ons hotel om iets te eten en uit te rusten van de lange wandelingen welke wij vandaag in de hete zon hebben gemaakt.
Later op de avond hebben we een kleine wandeling gemaakt om nog wat foto’s te kunnen maken van het Matsuyama Castle.

Morgen vertrekken we naar Kurashiki.