IJsland – Dag 3

Home / IJsland / IJsland – Dag 3

IJsland Dag 3

Vandaag stond onze langste dag op de agenda.
In totaal zouden we vandaag iets meer dan 700km moeten rijden.
De wegen in IJsland zijn redelijk rustig, zo hebben we kilometers aan een stuk kunnen rijden zonder iemand anders tegen te komen.
De weg lijkt soms ook tot in de oneindigheid door te gaan.

De ringweg N1 die rond het eiland loopt is, zoals de meeste wegen in IJsland, een 90km weg en doordat er weinig verkeer is kun je er goed doorrijden. Uiteraard houden we ons overal netjes aan de snelheid want oom agent schijnt vanuit het niets tevoorschijn te kunnen komen.
Onze eerste stop van de dag was Fjaðrárgljúfur Canyon.

Fjaðrárgljúfur

Na een rit van iets meer dan 200km komen we aan bij Fjaðrárgljúfur Canyon.
Fjaðrárgljúfur is een diepe kloof waar de Fjaðrá rivier doorheen stroomt.
Er zijn twee looproutes, een bovenlangs en een onderlangs. Omdat de route onderlangs de rivier af en toe oversteekt en we geen zin hebben in natte voeten lopen we de route bovenlangs.
De route naar boven is een redelijk zware klim, gelukkig loopt er een goed begaanbaar pad.

Het uitzicht op de diepe kloof is fenomenaal!
Wanneer je naar beneden kijkt zie je de rivier lopen en via de diverse uitkijkpunten kun je de verschillende watervallen zien die de rivier van water voorzien.

Vatnajökull Nationaal Park

Op een uur rijden van Fjaðrárgljúfur lag onze volgende stop, Vatnajökull Nationaal Park.
Vatnajökull heeft vele wandelroutes maar de hoofdattractie is de waterval Svartifoss.
Svartifoss is omgeven door kolommen van zwart basalt, vandaar ook de naam Zwarte Waterval.

De afgelopen dagen was het weer redelijk koud, hier hadden we ons vandaag dan ook op gekleed.
Het weer was vandaag echter totaal anders, zo was het plots 16 graden en ook de harde wind van de afgelopen dagen had een dagje vrij.
De wandeling naar Svartifoss was daardoor een redelijk zware. Door de vele lagen thermokleding hadden we het al snel erg warm, gelukkig bracht de waterval verkoeling op.

IJsland Vatnajökull

Jökulsárlón

Onze laatste stop was Jökulsárlón Glacier Lagoon.
Jökulsárlón is het grootste gletsjermeer in IJsland. Het meer ligt vol met gigantische blokken ijs die vanaf de gletsjer die je in de verte kunt zien af komen.
Vanuit het meer drijven ze naar open zee waar de kleinere blokken door de golven het strand op worden gespoeld.
Dit zou een mooi beeld moeten geven, zeker de moeite om wat foto’s van te maken.
Waarschijnlijk waren we er te vroeg, of te laat, in het seizoen want van de ijsblokken op het strand was weinig te zien.

Inmiddels was het al redelijk laat en doordat we nog een flinke reis voor de boeg hadden leek het ons verstandig weer huiswaarts te gaan.