IJsland – Vliegreis en 1e dag

Home / IJsland / IJsland – Vliegreis en 1e dag

IJsland heenreis en 1e dag

De meivakantie is begonnen en veel mensen kiezen ervoor om in de twee weken vakantie die ze hebben naar een verre bestemming te vliegen.
Ook wij kiezen ervoor om van deze gelegenheid gebruik te maken en plannen geen reis naar een warm vakantie land maar kiezen voor een weekje IJsland.
Anja had al lange tijd het idee om naar IJsland te gaan en na het bekijken van een aantal YouTube filmpjes over IJsland ben ik ook om.
De reis naar IJsland wordt geboekt.

Zondag 23 april 2017, men verwacht topdrukte op Schiphol.
De afgelopen dagen kwam Schiphol dagelijks in het nieuws doordat ze de vakantie drukte nauwelijks aan kunnen.
Er wordt geadviseerd minimaal 3 uur voor je vlucht aanwezig te zijn en omdat we onze vlucht niet willen missen volgen we dat advies graag op.
Eenmaal aangekomen op Schiphol valt ons op dat de drukte wel mee valt, er staan wel veel mensen in de rij bij Iceland Air maar deze loopt goed door.
Ook hadden we ons al vooraf Online ingecheckt waardoor we een groot deel van de rij over konden slaan en direct onze koffers konden afgeven.
Eenmaal door de douane hadden we een zee van tijd over, dus hoefde we ons niet te haasten. Wel zo’n lekker begin van de vakantie!

Na een vlucht van 3uur, die ons door het tijdverschil van 2 uur slechts 1uur heeft gekost, arriveerde we 3 uur in de middag lokale tijd op Keflavik International Airport.
Nadat we onze koffers hadden opgehaald liepen we naar buiten waar we werden opgehaald door iemand van de autoverhuur die ons naar onze huurauto bracht.
Na wat formulieren ingevuld te hebben kregen we de sleutel van onze huurauto en kon ons avontuur in IJsland beginnen!

IJsland Dag 1

We hadden thuis al een beknopte dagplanning gemaakt met de bezienswaardigheden die we graag willen bekijken.
Vandaag begonnen we direct met de meest drukke dag. In totaal hadden we 5 plekken om te bezoeken.

Onze dag begon vroeg en koud. De thermometer gaf -8 aan en het waaide redelijk waardoor het nog kouder aanvoelde.
Gelukkig waren we hier op voorbereid en met vier lagen kleding aan begonnen we onze reis naar onze eerste stop, de waterval Seljalandsfoss.

Seljalandsfoss

Seljalandsfoss is een 60 meter hoge waterval waar je, later in het seizoen, achterlangs kunt lopen.
Door de kou had het stuifwater de omgeving van de waterval geheel bevroren waardoor de pad achter de waterval afgesloten was voor het publiek.
De harde wind maakte het extra koud, en ondanks dat we ons goed hadden ingepakt met kleding was het vooral op de handen en gezicht erg koud!

Skógafoss

Onze volgende stop was de waterval Skógafoss.
Skógafoss is net zoals Seljalandsfoss 60 meter hoog maar een heel stuk breder.
Ook hier stond een harde wind die het erg koud maakte.
Hier was het mogelijk om bijna tot aan de voet van de waterval te lopen, ook was het mogelijk om via een trap tot bovenaan de waterval te lopen waarna je een mooi uitzicht had over de waterval.

Kvernufoss

Kvernufoss is een redelijk onbekende waterval, het gekke is dat Kvernufoss op nog geen twee minuten rijden van Skógafoss af ligt.
Om bij Kvernufoss te komen moesten we over een verborgen hekje heen klimmen, over een steil pad lopen, en na flink wat klimmen en klauteren kwamen we bij Kvernufoss uit.
Dat Kvernufoss redelijk onbekend is bleek want eenmaal bij Kvernufoss aangekomen waren er slechts 3 andere mensen aanwezig, waar bij de andere watervallen vaak een buslading vol mensen liep.
Kvernufoss ligt in een spleet van een berg, hierdoor was het duidelijk minder winderig en een stuk aangenamer.

Dyrhólaey Arch

Dyrhólaey Arch is een 120 meter hoge klif waar een gat in zit.
Vanaf een uitkijkpunt waar een vuurtoren staat hoog op Dyrhólaey kun je de Arch goed zien.
Op de klif zelf zitten veel papegaaiduikers.
Aan de Oostkant van de klif had je uitzicht over Kirkjufjara Beach.

IJsland Dyrhólaey Arch

Reynisfjara Black Sand Beach

De naam Reynisfjara verwijst naar de kolommen van Basalt die uit de klif steken op het stand.
De Basalt kolommen worden door toeristen goed beklommen, een goede foto maken wordt daardoor helaas onmogelijk gemaakt.
Daarom besloten we een wandeling over het strand te maken.
Het strand bestaat, zoals de naam doet blijken, uit kleine zwarte steentjes. Langs de klifrand ligt het vol met gigantische stukken rots die van de klif zijn los geraakt en uit de zee steken twee pilaren uit het water.

Na deze lange dag was het tijd om naar huis te gaan.
Ongemerkt waren we stukje bij beetje twee uur rijden van huis geraakt, dus we hadden nog een flinke reis voor de boeg.
Thuis aangekomen hebben we wraps gemaakt en was het tijd om te gaan slapen.